Κώστας Πουπάκης

Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017 -

Τα δικαιώματα των καταναλωτών στην Ευρώπη και ο αντίκτυπος της εφαρμογής τους στην Ελλάδα

E-mail

ΗΜΕΡΙΔΑ
"Οι Καταναλωτές βγαίνουν μπροστά"
του Τομέα Καταναλωτικών Οργανώσεων της Γραμματείας Οργανωτικού ΝΔ

Εισήγηση Κ. Πουπάκη: Τα δικαιώματα των καταναλωτών στην Ευρώπη και ο αντίκτυπος της εφαρμογής τους στην Ελλάδα

Αγαπητοί φίλοι,

Ως μέλος της Ευρωπαϊκής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτών, όπου συμμετέχω πέρα από την Απασχόληση και τις Κοινωνικές Υποθέσεις, μου δίνεται σήμερα η ευκαιρία να μεταφέρω μια Ευρωπαϊκή διάσταση του θέματος.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στηρίζει ενεργά τα δικαιώματα των καταναλωτών στην πληροφόρηση και την εκπαίδευση, τη θέσπιση μέτρων προστασίας των συμφερόντων τους, καθώς και τη λειτουργία καταναλωτικών ενώσεων. Μάλιστα, με την εφαρμογή της Συνθήκης της Λισσαβόνας, επιβεβαιώνεται ότι η προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών αποτελεί οριζόντια και βασική πολιτική της Ένωσης, που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στον καθορισμό και εφαρμογή και άλλων πολιτικών της. Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσονται αποφάσεις που αφορούν τομείς όπως:

  • τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές,
  • την παραπλανητική και συγκριτική διαφήμιση,
  • την αναγραφή τιμών και τη σήμανση των προϊόντων,
  • τα δικαιώματα των ταξιδιωτών και άλλα.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, είναι απαραίτητη η περαιτέρω ενίσχυση της προστασίας των δικαιωμάτων των καταναλωτών, εν μέσω οικονομικής κρίσης και ύφεσης που πλήττει τις χώρες της Ευρώπης σε όλα τα επίπεδα: κοινωνία, επιχειρήσεις, εργαζόμενους, αγοραστική δύναμη εκατομμυρίων ευρωπαίων καταναλωτών.

Αυτή την περίοδο, στην αρμόδια Επιτροπή εξετάζουμε ένα ιδιαίτερα σημαντικό θέμα: την Οδηγία για τα "Δικαιώματα του Καταναλωτή". Στόχος είναι η εναρμόνιση των εθνικών νομοθεσιών για κάθε αγορά που γίνεται εντός των ορίων της Ένωσης και ιδίως διαδικτυακά, ώστε να αναπτυχθεί τόσο το ηλεκτρονικό εμπόριο, όσο και το δυναμικό της ευρωπαϊκής ενιαίας αγοράς που υπολογίζεται ότι μπορεί να δώσει δυνητική ανάπτυξη έως και 4%.

Τα κυριότερα σημεία που εξετάζει η εν λόγω Οδηγία είναι:

  • οι πληροφορίες που παρέχονται στον αγοραστή,
  • η περίοδος υπαναχώρησης που δίνει το δικαίωμα στον καταναλωτή να ανακαλέσει την παραγγελία του,
  • οι όροι επισκευής, αλλαγής ή και επιστροφής αγαθών ή υπηρεσιών
  •  η ύπαρξη κανόνων παράδοσης και μετάθεσης του κινδύνου στον καταναλωτή
  •  οι επιπλέον χρεώσεις και καταγραφή των όρων που θεωρούνται καταχρηστικοί και αθέμιτοι.

Η συζήτηση που διεξάγεται σήμερα, επικεντρώνεται στο ζήτημα της μέγιστης ή της ελάχιστης εναρμόνισης: τα κράτη μέλη με υψηλότερο επίπεδο προστασίας του καταναλωτή, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, φοβούνται ότι η πλήρης εναρμόνιση που ορίζει η Ευρωπαϊκή Οδηγία, πρακτικά θα οδηγήσει σε μείωση των δικαιωμάτων των καταναλωτών σε αυτά. Η δική μας παρέμβαση, μαζί και με άλλες ομάδες με κοινωνικά χαρακτηριστικά, αποσκοπεί στην υιοθέτηση ενός υψηλού επιπέδου βασικών δικαιωμάτων, ενώ ταυτόχρονα κάθε χώρα θα μπορεί να διατηρεί τα δικά της ακόμα υψηλοτέρα εάν έχει, επίπεδα προστασίας σε ορισμένους τομείς.

Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκαν άλλωστε και οι 96 τροπολογίες που κατέθεσα επί του θέματος, προκειμένου να μην μειωθεί ούτε στο ελάχιστο η προστασία των Ελλήνων καταναλωτών.

Στην πράξη, με την εφαρμογή αυτής της νομοθεσίας παρέχεται ένα ενιαίο πλαίσιο κανόνων στους καταναλωτές που θέλουν να προβούν και σε διαδικτυακές αγορές. Εδώ, θα πρέπει να δούμε το ηλεκτρονικό εμπόριο όχι ως εχθρό των παραδοσιακών αγορών αλλά ως ευκαιρία πρόσβασης για τις δοκιμαζόμενες ελληνικές επιχειρήσεις και τα ποιοτικά ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες σε μια αγορά 500 εκατομμυρίων ευρωπαίων δυνητικών καταναλωτών.

Αγαπητοί φίλοι,

Προηγουμένως ανέφερα, ότι η χώρα μας έχει πολύ υψηλό επίπεδο προστασίας καταναλωτών. Μπορεί σε μερικούς να φαίνεται περίεργο, αλλά συγκριτικά με άλλα κράτη μέλη αυτή είναι η αλήθεια.

Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι, ότι δεν εφαρμόζεται σωστά η ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία λόγω της ανεπάρκειας των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών και της Πολιτείας για αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς.

Αυτό φαίνεται και στο τελευταίο Ευρωβαρόμετρο του Μαρτίου για την προστασία των καταναλωτών, που μας κατατάσσει στην προτελευταία θέση στην Ευρώπη των 27, αφού ένας στους δύο Έλληνες δηλώνει ότι δεν προστατεύεται επαρκώς από τις εθνικές αρχές και το 39% θεωρεί ότι ένας μεγάλος αριθμός προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά είναι μη ασφαλή.

Αυτά και άλλα χαρακτηριστικά ζητήματα της Ελλάδας μας ώθησαν σε παρεμβάσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, γιατί:

  • Δεν είναι δυνατόν η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να έχει φθάσει το 1,80 ευρώ και στα νησιά να πλησιάζει τα 2 ευρώ, να υπάρχουν επίσημες καταγγελίες για πειραγμένες αντλίες και πρακτικές καρτέλ, ο αρμόδιος ευρωπαίος επίτροπος για την προστασία των καταναλωτών να χαρακτηρίζει ως εγκληματική συμπεριφορά την ανεξέλεγκτη ακρίβεια και αισχροκέρδεια στην ελληνική αγορά καυσίμων και η Κυβέρνηση και τα αρμόδια Υπουργεία να εθελοτυφλούν, λες και ζουν σε άλλη χώρα.
  • Δεν είναι δυνατόν να αυξάνονται οι τιμές των διοδίων για ανύπαρκτους δρόμους – που ίσως να μην κατασκευαστούν και ποτέ, και δρόμους καρμανιόλες που δεν εγγυώνται την ασφάλεια των οδηγών, δεν πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα και δεν έχουν καν τους υποχρεωτικούς παράδρομους
  • Δεν είναι δυνατόν οι τιμές των βασικών ειδών διατροφής να έχουν φθάσει στα ύψη και η πολιτεία ακόμα να αδυνατεί να ελέγξει τους μεσάζοντες.
  • Δεν είναι δυνατόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προειδοποιεί για κίνδυνο παραβίασης προσωπικών δεδομένων στην περίπτωση της φοροκάρτας και της δημοσιοποίησης της περιουσιακής κατάστασης των πολιτών στο Διαδίκτυο και η Κυβέρνηση να επιμένει να εφαρμόσει απερίσκεπτα ένα εισπρακτικό μέτρο χωρίς πρώτα να έχει διασφαλίσει την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας και της ελεύθερης κυκλοφορίας των δεδομένων αυτών. Επικαλούμενη δήθεν «υποδείξεις της Τρόικας» κάνει τον Έλληνα φορολογούμενο πειραματόζωο.
  • Δεν είναι δυνατόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού να απορρίπτει την συγχώνευση Ολυμπιακής - Aegean, καθώς θα οδηγούσε σε μονοπώλιο στην ελληνική αγορά και η Κυβέρνηση να μην έχει πάρει θέση.

Παρόλο που η Ευρωπαϊκή Ένωση παρέχει το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο, τα κατάλληλα εργαλεία και πλήθος πρωτοβουλιών και δράσεων, τα μέχρι σήμερα στοιχεία καταδεικνύουν την ανεπάρκεια της Κυβέρνησης να τα αξιοποιήσει προς όφελος της προστασίας των καταναλωτών.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να τονίσω ότι θεωρώ πολύ θετική την πρωτοβουλία της Νέας Δημοκρατίας μέσω της Γραμματείας Οργανωτικού να έρθει κοντά στην καθημερινότητα και τα προβλήματα του έλληνα πολίτη και των ελληνικών νοικοκυριών που σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία είναι αντιμέτωπα με την εγκληματική συμπεριφορά μια Κυβέρνησης η οποία:

  • τους οδηγεί στη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό διαλύοντας την κοινωνική συνοχή
  • εξανεμίζει την αγοραστική τους δύναμη, μετατρέποντας αγαθά πρώτης ανάγκης σε πολυτέλεια
  • τους καταδικάζει σε εργασιακή ανασφάλεια με την πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας και την περικοπή σε μισθούς, «δώρα» και επιδόματα
  • μειώνει τις συντάξεις με κάθε νέα «κυβερνητική μεταρρύθμιση»
  • σχεδιάζει ακόμη και την περικοπή των πολυτεκνικών επιδομάτων
  • εξαντλεί τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα-τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας με τα λουκέτα να γίνονται καθημερινό φαινόμενο στην αγορά
  • αυξάνει την ανεργία με τις πολιτικές της και αναγκάζει τους νέους στην εργασιακή περιπλάνηση ή ακόμα και τη μετανάστευση

Για αυτό το λόγο, κρίνεται επιτακτική πλέον η αφύπνιση της κοινωνίας και στην περίπτωσή μας, η ανάγκη στήριξης ενός ισχυρού καταναλωτικού κινήματος με καλά ενημερωμένους καταναλωτές, ανάλογο με αυτό του Βελγίου και της Γαλλίας όπου οι καταναλωτές έχουν πολύ μεγαλύτερη παρέμβαση στα πράγματα. Καμία πρωτοβουλία δε μπορεί να είναι αποτελεσματική εάν δεν συνειδητοποιήσουμε ότι ο δραστήριος και ενημερωμένος πολίτης - καταναλωτής είναι η μόνη αποτελεσματική δύναμη.

 

Social Networks

Με ενδιαφέρει η γνώμη σας

Περιμένω τις απόψεις, προτάσεις, θέσεις σας σε θέματα που σας αφορούν. Είμαι στη διάθεσή σας να αναλάβω δράση για θέματα κοινού ενδιαφέροντος.

Υποβολή ερώτησης